كتبت: سهيلة سليم”زهرة مايو”
خايف
ولأول مرة أكون خايف
لايبُوح قلمي على اللى جوايا
وينتصر خوفي
بواقي الضحك في مرايا
ومتشعلق مابين الآه والضمة
ملهوف على تحرير نسايم ضحكتي
فبميل هنا
في الركن الأحن من الدولاب
على شال أبويا
علشان يرجعلي الحياة
أو حتى ألمس رِقته/ضحكته وخطاه
ويفوح المكان بالنور
وياخد قلبي وياه
هِنا كل شئ جايز
من السهل إنك تنحني وقت الضياع
وتناجي ربك للصباح
ساعة مابرفع عيني للدنيا
يقابلني طير مكسور الجناح
فبخاف
وارجع تاني للحيرة.






المزيد
روووز .. الحضن والسكن .. شعر بقلم خالد عبد العظيم عويس
النافذة الهادئة بقلم د. عبير عبد المجيد الخبيري
يا مصرُ يا نبضَ الحضارةِ والعُلا بقلم أماني منتصر السيد