كتبت: فاطمه حجازي
الفصل الثالث
_عبدﷲ نزل من سيارته أمام بيتها وينظر لها ووجد رجلًا كبيرًا في محل صغير بجوار منزلها وسأل علي اسمه فقالو له إنه عم صالح رجل طيب جدا وذهب إليه وقال له.
عبدﷲ:-
_ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياعم صالح كنت عايز منك الطلبات دي.
_هو: لم يكن يرغب في شئ ولكن كان يتحجج بتلك المشتريات لكي يسأل علي ألاء زميلته بالكلية.
عم صالح:-
_ أتفضل يا ابني اي حاجه تانيه.
عبدﷲ:-
_ لا شكرا اه صحيح كان في هنا بنت كده يعني كنت بشوفها على طول بتقف مع حضرتك وبتجيب شيكولاته لبنت حضرتك الصغيره على طول تعرف هي مين دي يا عم صالح.
عم صالح:-
_ اه طبعا قصدك على الأستاذه الاء دي بنت محترمه جدا ومؤدبه طول عمرها زينة البنات والله عايزها في حاجه يا ابني تحب ابلغها بحاجه.
عبدﷲ’-
_لا لا هو بصراحه يا عم صالح انا كنت بسال عليها يعني كنت براقبها من فتره وكنت عايز اتجوزها وشايف انها فعلا مش بترفع عينيها من الأرض وكويسه جدا كنت كمان عشان انت اقرب حد ليهم هنا حبيت اسالك عليها بما انكم جيران واكيد انت هتعرفها والجيران هيعرفوها عن اي حد وما شاء الله هي في الكليه سمعتها طيبه جدا وجميله وعلشان كده حبيت كمان أتأكد إني اسال عليها في البيت بين اهلها.
عم صالح:-
_ طب خير خير يا ابني هو بيتها اللي هناك ده شايف في اللي واقف هناك ده قدام الباب ده والدها اهلها وامها وابوها ناس كويسين جدا وكمل.. وطيبين خالص واحسن نسب يا ابني والله انا ما شفتش في اخلاق البنت دي ولا في ادبها وما شفتش في جمال عيلتها واحترامهم للناس واحترامهم لنفسهم ناس الصراحه الحق يتقال يا ابني منتهى الأخلاق.
عبدﷲ:
_ طب شكرا جدا جدا يا عم صالح وخذ الباقي ده خليه علشانك وابقى سلم لي على أولادك شكرا جدا السلام عليكم.
عم صالح:-
_ عشت يا ابني ربنا يسترك ويجبر بخاطرك ويحفظك يا رب منشوفش فيك حاجه وحشه يا ابني يتمم لك الجوازه دي على خير يا رب وعليكم السلام يا ابني وعليكم السلام.
_ركب سيارته عبد ﷲ وذهب لبيته وطرق الباب ووجد أمه وقبل يدها ودخل لغرفته وبدل ثيابه وخرج وجلس امامها وقال لها.
عبدﷲ:-
_امي كنت عايز افاتحك في الموضوع بصراحه من فتره كده كان في بنت عجباني في الكليه وسألت عليها كثير وسألت على اهلها وطلعوا ناس كويسين جدا والبنت في منتهى الأدب والاحترام وكنت عايزك تفاتحي بابا في الموضوع علشان اروح اتقدم لها وخصوصًا إن احنا خلاص اهو هنتخرج قريب من الكليه وبصراحه انا حبيتها بقى ليا فتره بتابعها في الكليه واتعلقت بيها من بعيد لبعيد وكنت عايزها تبقى حلالي وشايف ان هي انسب واحده وتكون زوجة صالحة كمان عشان هي باره بأهلها وكمان محترمه جدا مشفتش منها حاجه وحشه والناس كلها بتشكر فيها ومحدش قال عليها حاجه وحشه.
والدة عبد ﷲ:-
_ وما له يا ابني وماله يا حبيبي اكلم أبوك النهارده ونشوف معاد كده مناسب بعد ما تتخرجوا كده على خير ونروح نخطبها لك يا حبيبي عينينا ليك بس هو ده الموضوع اللي انت جاي تكلمني عليه؟! ماشي يا عم ماشي وابتسمت الأم وضعت يدها على رأس ابنها وقالت له ربنا يرضى عنك يا حبيبي روح وانا راضيه عنك.
_عبدالله ترك امه وهو سعيد جدًا اخيرًا هيتجوز البنت اللي بيحبها.
_وبعد مرور مدة من الوقت.
آلاء:-
_مش مصدقه اننا اتخرجنا يا بنات يلا بقي علشان عزماكم عندي بكرة بمناسبة التخرج وعملالكم احتفال بسيط كدا علي قدنا.
مريم:-
_بجد يا الاء خلاص طبعا جايين.
_ضحكو وذهبوا جميعا لبيوتهم واهلهم جميعا سعداء بنجاحهم وفخورين بهم.
_في اليوم الثاني_
_بعد تزيين البيت والفتيات يحتفلون مع ألاء في غرفتها
طرق باب المنزل وخرجت ألاء لتفتح الباب ولكن والدها منعها وجعلها تعود ادراجها لتظل مع صديقاتها ولا تتركهن،
كان عبدﷲ علي الباب هو ووالده ووالدته وسلمو علي والد ألاء.
عبدالله:-
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف حالك ياعمي.
والد آلاء:-
_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل يا ابني تفضلوا تفضلوا مين حضراتكم وعاوزين مين.
والد عبد الله:-
_ مش حضرتك والد الاء عايزين حضرتك كنا صراحه اني في كليه صيدله مع بنت حضرتك وهو شافها وسال عليها ولما الأخلاق والتربية الصراحه وكنت عايز اطلب ايد بنتك لأبني ويشرفني جدا انك تقبل أبني يبقى زوج بنتك والله جايين علي سمعتكم الطيبة.
والد آلاء:-
_انا معنديش مانع بس مش نسأل العروسة وناخد رأيها
ونادي علي زوجته ياام ألاء معلش اندهي علي ألاء عايزها في كلمتين.
والدة آلاء:-
_حاضر يا حج عيني وذهبت الي غرفة البنات
السلام عليكم يابنات معلش هاخد ألاء منكم شويه وهترجعلكم تاني بصي يا بنتي والدك عايزك بره في كلمتين وفي ضيوف برا عايزينك.
آلاء:-
_حاضر يا أمي مين برا طيب.
والدة آلاء:-
_علمي علمك يابنتي معرفش لما تروحي اعرفي مين وقوليلي.
آلاء:-
_حاضر.
_خرجت مع امها وذهبت لوالدها وهي رأسها بالارض.
آلاء:-
_نعم يابابا حضرتك كنت عايزني في حاجه.
والد آلاء:-
_اه يا بنتي اتفضلي يا حبيبتي اقعدي خير متقلقيش الاستاذ عبدﷲ زميلك في الكلية طالب أيدك مني وعايز يتجوزك وأنا عمري ما هجبرك علي حاجه أية رايك بقي موافقه ولا لأ براحتك ياست العرايس.
آلاء:-
_نظرت لأهلها وهي تجد السعادة في عيونهم وقالت مفيش رأي بعد رأيك يابابا ومفيش كلمه بعد كلمتك ونظرت للأرض بخجل.
والد آلاء:-
_وانا موافق مبارك ليكم يا ولاد.
والد عبدﷲ:-
_يبقي نقرأ الفاتحة بقي ونشرب شربات الفرحتين فاتحتهم ونجاحهم وتخرجهم علي خير مبارك ياولاد
_سلمو علي بعضهم بتهنئة خرجو اصدقائها من الغرفه وهم في سعادة بالغة واخذوها للغرفه وظلو يرقصون وكانو السعادة تملئ عيونهم وزغرطو لها والجميع سعداء.
_بعد مرور شهرين من الشبكة وتجهيزات الفرح..
_كانت ألاء ترتدي الفستان الأبيض وخمارها الأبيض الطويل وترتدي تاج العروس وجاء والدها لكي تجعله وكيلاً لعقد قرانها وجلب لها الدفتر بغرفتها لكي تمضي علي العقد وجاء العريس بعدها وقبل رأسها وحضنها امام اهلها وعيونه تملئها دموع السعادة بها وتم كتب كتابها وبعد ذالك
امسك بيدها لكي تركب سيارة الزفاف وذهبت وحين جاءت لتركب السيارة نظرت عند بيتها وفجأة ركضت بفستان الزفاف ودموعها تغرق عيناها والجميع ركض وراها من الصدمة وكانت …..
…… يتابع……….
المزيد من الأخبار
بين الحلم والواقع
تمني الجزء السادس
حوار مع إبليس (٣)